måndag 18 juni 2012

Mobbing skadar för livet...

Jag har fått i uppdrag att skriva ett reportage som handlar om diskriminering. Så jag tänkte intervjua en person som har blivit mobbad.

Jag sitter vid entré i Kronan med Ali, och dricker kaffe. Det finns många stolar och bord där och det finns ett café också. Ali är lång, han har kort svart hår. Han har en vit kofta med en blå jacka på sig.

Vi diskuterar om mobbning. Ali tycker att mobbning är fel.
– Oftast brukar det vara att man har något emot personen eller att man
ogillar personen, säger Ali.
– Jag håller med dig, och om man ogillar någon borde man hålla det för sig själv och inte ta ut det på personen. För att man kan skada någons liv, svarar jag.

– Har du någon gång blivit mobbad, frågar jag?
– Ja det har jag, det var i skolan i Sverige, säger Ali. Min kompis blev mobbad och slagen av en klasskamrat. Jag gick och hjälpte honom, men då gick mobbaren till sin kompis som var äldre och starkare än oss och han började mobba mig med sitt gäng, säger Ali.
- Men vad gjorde du då? undrar jag.
- Jag anmälde honom till rektorn, men det hjälpte inte, det blev bara mer och mer. Till sist var jag tvungen att anmäla honom till polisen. Han fick ett straff för det var att han inte fick ta körkortet till motorcykeln.
 – Blev det bättre sen? frågar jag lugnt.
– Nej, han blev ännu argare och började mobba mig utanför skolan, han var en argsint person. Till sist var jag tvungen att resa bort härifrån till mitt hemland. Efter sju månader kom jag tillbaka till Sverige. Men sen efter det träffade jag honom efter 33år och då bad han mig om ursäkt. Han sa att han hade tänkt på det hela tiden sedan dess och att han ångrade sig.

Vi reser oss upp från stolarna. Jag tackar Ali för han har svarat på mina frågor.

Muhammad Ali 9safiren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar