måndag 14 maj 2012

Dagens samhälle är korrupt. Barnen får ta smällen!

Jag ska intervjua min klasskompis Leonardo Kabranian och ställa några frågor om vad han tycker/tänker om kriminalitet. Anledningen till att jag intervjuar honom är att han bor i ett område där kriminaliteten har börjat växa fram och att han känner folk som är, eller håller på att bli kriminella.


Jag ställer första frågan om vad kriminalitet är för honom? Kriminalitet är något som inte uppskattas av samhället, säger Leo. Varför och hur påverkar det samhället? frågar jag vidare. På ett negativt sätt, på grund av att oskyldiga får ta smällen istället för de riktiga skurkarna. Nuförtiden är barnen fördummade, för att dagens samhälle är korrupt, så nutidens barn får ta smällen, säger Leo och biter ihop läpparna.

Polisen och de ansvariga för brottsligheten sköter sig väldigt dåligt. Brottsligheten ökar ju för varje dag för att de inte engagerar sig i sitt jobb. För att det ska bli ett säkrare samhälle så kan de t.ex. ha mera nattvakter som patrullerar på gatorna för att de flesta brotten händer på kvällarna och nätterna. Landets brottsstraff är väldigt simpelt och mjukt. Det är inte rättvist med det som brottslingarna har gjort. Straffen bör bli hårdare, säger Leo argsint och nickar på huvudet.

Leo tittar intensivt på mitt skrivpapper och innan jag ens hunnit ställa nästa fråga så fortsätter han att berätta om att han ibland försöker leva sig in i brottslingarnas värld för att ta reda på vad som gör att de oftast begår brott, och han tror att orsaken är oftast:

-          dålig uppväxt

-          dåligt med pengar

-          grupptryck

-          eller bara för att roa sig.

Om jag fick bestämma över samhällets säkerhet så skulle jag som sagt, lägga mera kameror i de mer diskreta platserna där mest brott kan hända, säger Leo bestämt och skyndar vidare mot nästa lektion.

Sulaiman, 9:2 Rubinen




Lord Landsdown,Toronto/ Helena

1 kommentar:

  1. Ett mycket bra och ett lättförståligt reportage, tänk på att reflektera mer på dina tankar, gå djupare in i samtalet! :)

    SvaraRadera