tisdag 29 maj 2012

Diskriminering mellan tjejer och killar

Jag sitter på Evas kontor på Kronan, hon är rektor där. Kronan är en F-9 skola på Kronogården i Trollhättan, alltså en mångkulturell skola med barn från hela världen.

Jag diskuterar diskriminering och Eva säger att det inte får förekomma diskriminering, så det är något som skolan jobbar hårt med att få bort. Men ibland finns det ändå t.ex. när man bråkar, när man retas och när man vill ha makt. Diskrimineringen är densamma för båda könen.

Något som jag vill diskutera med Eva är att tjejer och killar är dåliga på att samarbeta med varandra. Det är en viktig fråga för mig, för jag tycker att killar och tjejer ska kunna samarbeta med varandra utan att någon ska känna sig diskriminerad. Eva säger att vi har olika roller och uppfostras på olika sätt. Det finna en bild av att vara tjej och en bild av att vara kille. Det känns oftast tryggare att vara tjejer med tjejer och killar med killar, men det kan också vara att tjejer inte får umgås med killar eller tvärtom, tänker jag när jag lyssnar på rektor Eva.

Sen frågar jag Eva vad hon tycker att vi ska göra åt diskriminering i skolan. Då svarar hon att alla som jobbar i skolan ska ha kunskaper om hur tjejer och killar fungerar. Läraren ska vara bra ledare, och man ska inte påverkas av någon för deras bakgrund heller.

Tjejer och killar har olika syn på varandra, enligt killar så är tjejer de snälla, tysta, lugna och fina. Enligt tjejer så är killar de tuffa, de som klarar av allt, inte har bra betyg och de som är stökiga. Killar får oftast mer plats än tjejer och allt det handlar om genus. Jag fortsätter fråga Eva om vad hon tyckte att föräldrar ska göra åt saken. Då svarar hon att föräldrar ska ha samtal med skolan om hur det är att leva i två olika kulturer och att föräldrar ska lära sig hur kulturen i det nya landet fungerar.

Karina Shurrab, 9 Safiren

Bild: Bo Carlsson, FK Athos! Vad döljer sig bakom masken?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar