måndag 14 maj 2012

Ungdomar, grupptryck, och kriminalitet

Vi sitter i klassrummet 2059 på Kronan i Trollhättan. Det är Roy Mallous och jag. Vi arbetar med tema brott och straff. Jag ska intervjua Roy om ungdomar och kriminalitet. Vi sitter och jag intervjuar Roy de är inte så tyst i klassrummet. Det är lite stökigt. Alla klasskamraterna sitter inte på sina platser utan dom går runt och pratar med varandra.

Jag började intervjua Roy och jag fråga honom första frågan.
-Varför blir ungdomar kriminella och varför gör de kriminella saker? Roy svarar att det kan bero på att dom inte får något och man inte får pengar av sina föräldrar. Men dom vill ändå ha pengar då gör dom snabba pengar t.ex. personrån, säljer knark och droger. Jag skriver upp allt han svarade och efter de frågade jag andra frågan.
-Är det grupptryck eller kan det vara en själv som vill göra sånt undrar jag .

Roy svarar att det kan vara grupptryck, att vännerna inte är så bra och att de går igenom samma saker och vill skaffa! pengar då hjälper man varandra och gör typ ett personrån och tar allt personen har. Då har dom skaffat pengar till det dom behöver. Jag skriver upp allt han säger. Jag frågar honom nästa fråga. Vad kan hända med såna ungdomar. Roy svarar att dom hamnar hos Soc, dom får problem och dåligt ryckte. Om dom vill, kan de fixa sig själva och sluta med allt eller så kan dom välja att gå med i gäng och hamna i skit hela livet. Jag skriver upp det också.

Nu är det sista frågan och jag ställer den. Vad gör deras föräldrar när dom får reda på vad deras unge håller på med? Roy svarar att föräldrarna blir besvikna på dom! Dom försöker hjälpa personen typ inser att dom också har gjort fel och att det är deras fel och inte bara barnets. De börjar ge dom pengar och gör allt för att få ut han från allt skit. Jag och Roy sitter och snackar om såna personer vi tycker synd om. Dom, fan, dom borde inte drabbas av sånt skit.

Nu är vi klara jag tackar Roy och går och sätter mig på min plats. Och nu är lektionen klar och jag är också klar.


Carlos Issa, 9:2 Rubinen


Lord Landsdown, Toronto/Helena

1 kommentar:

  1. En bra och intressan repotage. Ni kunde beskriva era tankar om kriminalitet ungdomar och grupptryck i dagens samhälle.

    SvaraRadera