lördag 12 maj 2012

Kriminalitet på Kronogården

Vissa tror att det finns massor med kriminalitet här i Trollhättan, men det är inte så det är egentligen. Det är så i alla statsdelar, men det är ryktena som gör det större än vad det är egentligen. För att få reda om ryktena stämmer, ska jag möta Anita Bhutiya, som går i 9:2 Rubinen på Kronan. Hon möter mig i korridoren och är klädd i svarta jeans, blå jeansväst och hon har svarta glasögonbågar. Vi ska diskutera om kriminalitet på Kronogården.

Jag har ett antal frågor om hur det är på Kronogården. Jag börjar ställa en fråga och säger, hur är det att bo här? Anita svarar glatt och säger, det är inte så farligt som flera brukar tro, utan det är mycket bättre. Jag nickar och säger, men det är la bra. Jag tar sakta upp fika ur min väska och bjuder med lite saft och kanelbullar. Anita tar för sig och njuter. Direkt efter fikandet frågar jag henne om hon själv har hamnat i svåra konflikter. Anita tänker till och svarar snabbt,

- Nej det har jag inte, men jag har sett ett par småbråk. Jag nickar och tar mig en klunk saft. Jag kollar till tredje frågan och säger:

-Har du upplevt något dåligt? Anita svarar direkt:

-JA! Det har jag verkligen. Det var så att jag var på väg hem från skolan med en kompis och då såg jag två män köra in i en stolpe men de rymde direkt från brottsplatsen. Jag blir lite chockad och säger:

- Oj då! Vad dumt. Anita nickar och tar upp sin iPhone och grejar lite med den. Jag tar upp mitt V6- tuggummi och frågar Anita om hon vill ha. Anita svarar:

- Det säger jag aldrig nej till och skrattar. Därefter frågar jag henne om hon tror vi tillsammans kan förbättra samhället?

-Hmm… Jag vet inte riktigt, men om alla är ärliga och tar ansvar så ska det vara bra, svarar hon. Jag själv tror att det är så det måste vara och tar ett djupt andetag och frågar Anita:

-Hur dåligt är ditt samhälle i en skala 1:10? Anita blåser en tuggummibubbla och säger att hon tycker att samhället är en 3:a, för det är ändå rätt så bra, men inte helt perfekt. Jag nickar och säger, då är det bra. Jag har hört att det finns vissa som vill flytta bort från denna ”hålan”. Kan det vara sant, vill du eller trivs du bra här? säger jag. Anita knyter upp sitt mörkbruna hår och säger, inte just nu, men i framtiden eftersom att hon vill se världen. Så ja, hon trivs ganska bra här i Kronogården.

Och jag ställer en sista fråga till, finns det för-och nackdelar med Kronogården? Anita kollar omkring sig och säger att fördelarna är att man träffar på nytt folk från olika länder, de flesta är vänliga. Och nackdelarna är att det finns för många dåliga rykten och att det finns lite kriminalitet.

Daniella Roumi, 9:2 Rubinen



Bilden är lånad av http://mathiasdagligafoto.blogspot.se/2010_09_01_archive.html

1 kommentar:

  1. Det är inte så mycket kriminalitet vilket är jätte bra att vissa känner så som Anita gör, andra saken som är bra är på det sättet Daniella utrycker och berättar om allt.

    En sak som Daniella ska tänka på är att inte berätta så detaljerat om t.ex V6 tugummit asså det är inte så viktigt du kunde bara skrivit att det är tugummi. ( ja svär de va de enda jag kom på för ja måste skriva ngt du ska tänka på :( )

    // SHAM KARINA OCH TONY ;);)

    SvaraRadera