lördag 12 maj 2012

Våldtäkt - den värsta mardrömmen


Jag tittar ut genom fönstret regnet öser ner och trummar mot fönsterrutorna. Jag ser de små barnen som springer runt och spelar fotboll på den lilla fotbollsplanen. De äldre barnen står under taket. Det ser ut som att de inte alls gillar regnet. Två lärare går runt med paraplyer, neongröna västar och vaktar barnen. Trädens grenar rör sig lite av vinden. Äntligen har det börjat växa små löv på träden. N är det bara värmen som saknas!

Jag tittar på klockan och ser att det är fem minuter kvar tills jag ska gå och intervjua Gerd om våldtäkt. Gerd är en kontorist på Kronan och arbetar med administration, löner, frånvaro etc. Kronan är skolan jag går på.

Jag går ut genom klassrummet och tar med mig pappret med frågorna. Jag går genom ljudet av elevernas röster i korridoren. Jag öppnar dörren till personalrummet och med bestämda steg går jag till Gerds kontor. Där sitter hon med sitt guldbruna krulliga hår. Hon har på sig en vit välstruken blus. Henne kan man inte ta miste på, för alla känner till vem Gerd är.

Jag går in till Gerd och säger att jag vill intervjua henne. På kontoret doftar det blommor och på skrivbordet ligger det massor av papper. Gerd funderar en stund och säger självklart! Och vi börjar med vår intervju.

Jag frågar henne:

-          Vad får man för hjälp när man har blivit våldtagen?

-          Jo man får hjälp av polis, sjukvård och kvinnojouren.

Gerd berättar att det blir ungefär sex stycken våldtäktsfall på ett år i västra Göta land. Man kan bli våldtagen över allt, men mest sker överfallen på skymda platser ex. parker, skogar etc. Varför vissa personer våldtar kan vara att dom tycker man ser utmanande ut, även män kan bli våldtagna av kvinnor. Hon säger också att det inte är någon speciell ålder som man drabbas av våldtäkt utan det varierar mycket. Dom som blir våldtagna kan känna sig kränkta och tycker att man är smutsig.

Jag berättar för Gerd att jag hade läst i Göteborgsposten och där stog det att åtta män våldtog en kvinna. De tryckte upp henne mot en säng på ett asylboende i Mariannelund i Småland och slet av henne kläderna. De höll fast hennes huvud, täckte för hennes mun så att hon inte skulle kunna skrika. Kvinnan slog själv svårt medtagen larm efter våldtäkterna. Jag tycker att det är förfärligt. Gerd hade också läst den artkilen hon tyckte också det var förfärligt. Hon säger att det inte dröjde länge förrän åtta misstänkta fanns hos polisen. De fick även tio års fängelse.

Jag frågar Gerd om det är alltid tio år fängelse man får? Hon säger att det kan ge tio års fängelse och att våldtäkt bedöms juridiskt på två sätt. Våldtäkt av normalgraden har ett högt straffvärde – fängelse lägst två år max sex år. Om våldtäkten betecknas som grov ökar straffvärdet till minst fyra, högst 10 års fängelse, som de åtta männen fick. Om flera utför våldtäkten bedöms den också som grov. Grund för att våldtäkten ska anses grov är bl.a. om det använts kraftigt våld eller om den är särskilt hänsynslös eller rå eller att det finns andra försvårade omständigheter.

Gerd frågar mig vad jag tycker om våldtäkt och jag svarar att jag tycker att det är förfärligt. Jag vet inte hur vissa personer kan göra så. Den som utsätts för våldtäkt får ju en riktig chock. Gerd håller med och tycker samma.

Jag tackar och säger att det var intressant att intervjua henne och att jag är jätte nöjd med svaren och att hon förklarade tydligt. Hon blir också nöjd och säger att det var trevligt att träffas och få prata med mig!

Jag går ut från Gerds kontor och hör att telefonen ringer, Sån tur att vi blev klara med vår intervju!

Khadija, 9:2 Rubinen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar