lördag 12 maj 2012

Vad är KRIMINALITET egentligen?

Solen skiner och skolan är fylld av sol och värme. Jag och Eva sitter där nere i skolan vid kaffet och diskuterar det vanliga problemet kriminalitet. Eva jobbar i skolan som socialpedagog. Jag har många frågor omkring kriminalitet, vad är kriminalitet i egentligen? frågar jag. Eva tittar på mig och ler ¨jag ska svara på dina frågor säger hon¨. Eva tar ett djupt andetag och säger att kriminalitet är något som är olagligt och en kriminell person gör olagliga saker som till exempel misshandla, stjäl saker, mördar, rånar och våldtar. Jag tycker att det är mycket intressant.

Jag vänder mig mot Eva och tittar på henne. Solljusen lyser på henne. De ljusblå ögonen och ljusbrunna hår glänser. Jag plockar med mina fingrar, jag andas ut. Eva snurrar håret runt fingret och säger till mig, ¨Vilken är det din andra fråga Fatimah¨. Jag böjer mig fram och tillbaka och tänker; min andra fråga, min andra fråga. ¨Ja, just det¨. Hur blir man kriminell? Eva snurrar håret runt fingret igen medan hon svarar, ¨det finns olika orsaker till att man blir kriminell. Det kan vara att man inte mår bra och att man har förlorat hoppet om framtiden. Jag tittar genom skolfönstret på folk som går fram och tillbaka och funderar. Eva vänder sig mot fönstret. ¨Oj, det är soligt idag och vädret är jättefint säger hon. ¨Javisst säger jag.
Jag tittar ner på golvet medan jag frågar Eva. ¨Vad är det som gör att man blir sämre och sämre när man har blivit kriminell. ¨Eva tror att alla har gräns för vad de tycker att det är okej att göra och inte är okej att göra. Men när man går över gränsen så är det lätt att man blir mer och mer kriminell. Kriminalitet blir allvarligare brott för att man vill ha mer och mer pengar till exempel.
Eva pratar med en tjej som sitter framför oss. Tjejen heter Zainab hon har långt hår, mörkbruna ögon, och hennes hy är mörk. Zainab går i klass 9 Safiren och hon gör också en intervju med Eva. De diskuterar nu och jag sitter tyst och lyssnar. Jag vänder mig mot kaffet, och säger att Sofi kommer. Eva hör vad jag säger och hon svarar mig, ”Men var bra Fatimah! Du kan fortsätta dina frågor med Sofi. Sofi är en lärare i skolan, hon är vacker, blond och lång. Jag går fram till Sofi och sätter mig framför henne, kan jag intervjua dig? frågar jag. ”Javisst" säger Sofi. "Vad tänker du säga, Fatimah" frågar Sofi?

Jag tar ett djupt andetag och frågar. ¨Det finns vissa som inte kan sluta att bli kriminella vad är orsakerna till det?"
Sofi tror att det finns folk som umgås med kriminella människor och vissa har vant sig att ha mycket pengar och spänningen¨. ¨Men Sofi på vilket sätt kan man lösa det här problemet? frågar jag. ¨Hmm; jag tror att för det första att man slutar och umgås med gruppen som är kriminella och försöka hitta något bra och göra istället, till exempel utbildning, jobb, familjen¨, säger Sofi.

Jag tar min mapp och tackar Eva och Sofi för deras hjälp. Jag går iväg och tänker på min intervju, ¨Det var faktiskt spännande¨. Man får mycket information om kriminalitet. Men herre Gud jag har glömt en viktigt fråga. Jag vänder mig igen och ropar till Sofi. Sofi, jag har glömt en fråga. ¨Vad är det för fråga du har glömt Fatimah”, frågar Sofi. Jag undrar om kriminalitet har en viss ålder? Nej! säger Sofi; kriminalitet har ingen speciellt ålder, men jag tror att när man är 14-15 år så kan en del tycker det tufft och hålla med kriminalitet men om man är vuxen så skäms man.
Tusen tack säger jag till Sofi. ¨Ja, nu är vi klara med intervjun det var spännande; jag önskar bra dag HEJ DÅ Sofi. HEJ DÅ Fatimah.¨

Fatimah Ahmed, 9:2 Rubinen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar