lördag 12 maj 2012

Droger- borde inte tas av någon

Jag sitter här i skolans korridor och intervjuar Mona, en 15-årig tjej om droger. Vi samtalar om detta för det är en fråga som intresserar oss. Det finns många missbrukare i vår stadsdel, Kronogården. Kronogården ligger i Trollhättan.

Men frågan är varför man börjar ta droger? Jo, Mona tycker att man tar droger för att vissa har det svårt i sitt liv/hemma. Eller så känner de sig bättre av drogerna, men den känslan är bara tillfällig. Så de blir tvungna att ta det om och om hela tiden och på så sätt blir man beroende.
Mona är en muslimsk tjej som går på Kronan i år 9. Hon har själv ingen erfarenhet av droger. Hon är en troende tjej med sjal. Jag och Mona sitter här i skolan på de röda sofforna i korridoren.
När jag ställer frågan om hur drogerna kan påverka en människa säger hon att personen bara vill ha mer och mer, och att det blir som en ovana. Men om de fortsätter att ta droger så kan det leda till att kroppen slutar fungera i förtid, man kan dö ung helt enkelt.

När jag ställer frågan ”varför tillverkar man droger om de vet att det är farligt?” till Mona, sitter hon och tänkte en lång stund innan hon kan svara på frågan. Hon säger ” det var en svår fråga, men jag tycker att det är dumt.”
Jag håller faktiskt med Mona om det för att, varför ska de egentligen tillverka något som är farligt? Om de vill att folk ska sluta ta det kan de väl sluta tillverka det helt enkelt. Men det är kanske inte så enkelt, för det finns ju mängder av droger, som t.ex. narkotika, och då tänker jag på heroin, weed, marijuana, hasch, kokain mm. Men tobak är också en slags drog, den innehåller tjära och andra giftiga ämnen som nikotin. Ämnena i tobak är anledningen till varför man blir beroende av rökning. Den farligaste drogen är heroin. I Sverige är det både olagligt att ta och sälja droger. Om man tar droger så får man 6 månaders fängelsestraff och om man säljer så får man olika beroende på hur stor mängd droger du har på dig.

Om du vill ha hjälp med att sluta droga kan ett behandlingshem hjälpa dig. Det jag har kommit fram till genom att intervjua Mona är att droger är jättefarligt för kroppen och borde inte tas av någon.

Sanela Hajiric 9:2 Rubinen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar