fredag 11 maj 2012

Mobbning - en stark och viktig fråga som utmanar

Idag handlar mitt reportagearbete om mobbning. Jag ska intervjua Eva Forsell som har arbetat mycket med folk som har gått genom mobbning och som har mobbat andra. Jag träffar Eva på Kronan, en skola i Trollhättan. Vi sätter oss ner på varsin stol vid caféet i skolan. Eleverna har precis slutat sin första lektion. Caféet är öppet och massor med elever står på kö för att handla juice och mackor.

Framför mig sitter Eva som jag ska intervjua nu. Eva säger att hon upptäcker mobbning genom att det är lärare eller elever som pratar om det eller att hon själv ser det i korridorerna. Ett sätt att får slut på mobbning är att prata med eleverna, föräldrarna eller lärarna. Om det blir allvarligt, då blir det polisanmälan, säger Eva och dricker sitt kaffe ur sin vita kopp.

Ungefär två gånger per terminen kommer elever fram till Eva och säger att de blir mobbade. Mobbning är när folk upprepar samma fula ord till samma person. För att minska mobbning finns det något som heter Likabehandling. Den innebär man ska ge eleverna som mobbar andra hjälp att sluta. Vad hon gör med eleverna som mobbar beror på person men oftast är det prat och föräldrar som blir inblandade. Eva säger också att alla kan bli mobbade, även vuxna.

Anledningen till att elever mobbar andra är för att vissa inte känner sig nöjda med sig själva, berättar Eva. För att må bättre så säger de fula ord till andra elever. Hur känner sig eleverna som blir mobbade, undrar jag? De känner sig fruktansvärt ledsna och rädda, fortsätter hon lugnt och jag ser att hon vet vad hon pratar om. En mobbare kan gå hur långt som helst. T.ex. eleven som blir mobbad kan känna sig jätte ensam och rädd. Det kan leda till självmord. Mobbning har alltid funnits säger Eva, men det är inte acceptabelt tycker vi båda.

Innan jag avslutar och tackar Eva, funderar vi båda hur vi ska få Kronan fri från mobbning? Det är en stark och viktigt fråga som utmanar förstår jag. Jag stänger boken som jag har skrivit allt om det vi har pratat om idag och lämnar tillbaka koppen till caféet och går tillbaka upp till min svensklektion.
Sandra Kallo, 9:2 Rubinen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar