lördag 12 maj 2012

Sharif - en ung mans tankar om kriminalitet


Vi sitter i vardagsrummet och diskuterar om kriminalitet, jag och min bror Sharif. Jag måste skriva ett reportage om brott och straff i svenskan. Det därför att jag har valt min bror för att han är äldre än mig och klok. Han tror att det kan vara på grund av dålig uppväxt, grupptryck och fattigdom som gör att vissa människor blir kriminella. 
Sharif tror att för att förbygga kriminalitet måste staten eller regeringen ge jobb till dem som har blivit kriminella. Varför? Jo, för att om staten eller regeringen inte kan ge jobb till dem, då blir det värre och värre på grund av fattigdom. De behöver jobb och pengar för att försörja sina familjer och ha ett bra liv.

Sharif tror att de som gör olagliga saker hamnar i fängelse t,ex mördare, rånare, pedofiler och de som misshandlar någon. Sharif säger att straffet för rån kan se ut på olika sätt, t,ex, bilrån, bankrån, husrån och så vidare. Han tror att straffet för bilrån kan vara 2-4 år fängelse.Sharif går till köket. Han dricker vatten, Han kommer in till vardagsrumet och sätter sig bredvid mig och andas långsamt. Sharif berättar om hur det kan kännas när man är i fängelse. Han säger att det kan kännas som det aldrig har känts förut. I fängelset brukar man vara ensam utan familjen och sin livsstil. Man kan känna sig gammal på grund av att man är ensam. Man tänket jättemycket på sin familj och sitt liv. Han säger att vissa av de kriminella kan bli bättre och få ett underbart liv igen med sina familjer. Vissa av dem kan fortsätta med kriminalitet. De fortsätter att vara onda och blir värre än de har varit innan.

Vi är klara med vår intervju och jag tackar min bror Sharif och Han tackar mig. Sharif är glad och nöjd med att vi har gjort intervjun tillsammans med varandra. Sharif ler och jag ler också. Han är trött. Han går till köket för att dricka vatten igen och jag är också trött och går in i mitt rum för att vila.
LATIF BEG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar