måndag 14 maj 2012

Mobbing – Ett svårt samtalsämne

Det är svårt att diskutera mobbning när man själv inte har varit i den situationen, tänker jag innan jag börjar intervjua Sanela, min klasskamrat. Sanela är en 15 årig tjej som är mörkblond och lång. Hon har varit i flera olika skolor och har erfarenheter om hur det känns att börja i en helt ny skola där man inte känner någon i. Men nu går hon i Kronan och hon har fått flera vänner här. Kronan är en ganska ny skola, väggarna är nymålade, det finns inga klotter, färgerna rött, ljusblå, ljuslila, ljusgrön på dörrarna och väggarna gör så att man känner sig trygg och glad.

-Jag tycker att mobbning är en av orsakerna till att någras självförtroende sjunker helt. Så att det leder till att man sedan tar självmord, säger Sanela. Sanela kollar på pappret som jag skriver hennes svar på med intensiv blick och sedan säger hon att anledningen till att man mobbas är oftast att mobboffret ser svagt ut på något sätt d.v.s. att mobboffret kanske har funktionshinder, eller så gör de inte så som mobbarna gör t.ex. röker, snusar, drogar, retar och kanske beror det på klädstilen. Det kan också vara så att mobboffret nyligen har börjat i en ny skola och inte har några vänner alls, fortsätter Sanela.

Frågan ''vad är mobbning'' får Sanela att tänka till lite grand innan hon svarar. Och jag förvånar mig inte, den frågan får en att tänka innan man svarar. Hon säger att mobbning kan vara olika ibland. Det kan vara att en grupp eller en person trakasserar mobboffret, eller när man försöker förtrycka/sänka någon. Hon säger också att hon skulle tycka synd om mobboffret om hon såg det framför sina ögon för att ingen förtjänar att bli behandlad på det sättet, alla är lika mycket värda. Man ska behandla andra så som man själv vill bli behandlad, säger hon bestämt! Jag håller med och inser att det inte alls var så svårt att diskutera ett så tungt ämne som mobbing med en god kamrat. Det är kanske sådant som får mobbare att sluta, tänker jag när jag lägger ihop mina papper.

Mona Moussaoui, 9:2 Rubinen



Bild lånad av http://www.liber.se/Grundskola/Grundskola-ar-4-6/Pedagogik-och-metodik/Lararlitteratur/Mobbning-i-skolan/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar