söndag 27 maj 2012

Man ska behandla alla lika och alla är lika värda!

Jag håller på och väntar på Owe som jag ska intervjua. Jag väntar på honom vid cafeét på Kronan. Efter några minuter kommer han. Owe jobbar som socialpedagog på Kronan i Trollhättan. Vi ska prata om mobbning och diskriminering och om elever blir utsatta för det på skolan. Owe är en bra människa för han hjälper andra människor. Owe är stor på kroppen och är stark biff. Vart han än går så har han en dataväska med sig. Jag och Owe sätter oss i skolans café och pratar. Det är några små elever från lågstadiet som går till matrestaurangen och äter. Alen min skolkamrat är med oss men han jobbar med sitt. Jag frågar Owe om han någon gång har blivit diskriminerad i den här skolan. Han berättar då att han aldrig har blivit diskriminerad och att det bara är en person som kan göra det. Det är bara rektorn Eva som kan diskriminera Owe men han har aldrig hört det, säger han och ler glatt.

Jag frågar Owe vad han kan göra för att människor inte ska bli diskriminerade och mobbade. Man ska behandla alla lika och alla är lika värda, svara han. När var det sist gång du blev diskriminerad utanför jobbet och på jobbet, frågar jag Owe. Owe säger att han inte fick vara med på fotbollen för att han var fet när han gick i 5-9.

- Owe, har du upplevt diskriminering på jobbet någon gång? Owe säger att han har upplevt det på jobbet. Han säger också att han har hjälpt en elev på gamla Kronogården för att han blev mobbad för sin hudfärg.
- Owe, den sista frågan till dig. Hur tror du skolan jobbar mot diskriminering? Owe säger att skolan har en Likabehandlingsplan som görs av lärare, elever och alla personal.

- Tack Owe, för att jag fick intervjua dig  :) :)

Valton Uka, 9 Safiren


Bild: Helena, Krongården

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar