söndag 27 maj 2012

Han var för fet...

Jag sitter i sal 2059 och skall intervjua Ostoja Bodilovic. Jag har
skrivit flera frågor i förhand, inte så många, men tillräckligt många
för att få veta vad för diskriminering Ostoja har upplevt. Han sätter
sig ner och vi skall börja. Jag vill få jobbet gjort eftersom jag har
jobbat en ganska långt tid.

Den första frågan för Ostoja är om han någon gång har
blivit diskriminerad av någon slags grupp eller bara några personer.
Han säger att han hade problem i tvåan då han var omkring 8 år.
Han var diskriminerad för att han hade mer vikt än de andra och
det gjorde att han var dålig på fotboll. De diskriminerade honom för
att han var fet. Han säger att det inte var mycket bråk och att det
var mest omoget ordkallande. Vi både skrattar åt det, för att det
var svårt och se på Ostoja som en åttaåring. Jag undrade hur han
undvek detta och stoppade dem från att diskriminera honom vidare.
Han säger att han bara ignorerade det, trots att det kändes dåligt.
Hur som helst slutade det fort för att de som hade mobbat honom
insåg, att han inte brydde sig längre.

Jag frågade också Ostoja om han hade blivit diskriminerad på jobbet
här eller någon gång förut och han säger att han har blivit diskrimi-
nerad. De hade diskriminerat honom etniskt eftersom han var
från Bosnien. De brukade jävlas med honom om kriget som hände i
forna Jugoslavien. Han brukade inte bry sig om deras diskriminering,
men det var irriterande säger Ostoja.

Jag hade inga fler frågor åt Ostoja efter detta, men han ville ge
några kommentarer om diskrimineringen. Han säger att i skolan finns
det mycket etnisk diskriminering och att det är dåligt för alla, det blir
till och med personligt på fritiden.

Ostoja säger lycka till åt alla elever, och jag håller med honom. Vi är
klara och vi går iväg för att ha elevråd med vår klass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar