lördag 12 maj 2012

Diskriminering finns också i krig!

Jag går fram till Zlatko, rastvakten på Kronan och frågar honom om han har tid och svara på några frågor.  Zlatko säger ja och går ifrån den pratande kvinnan. Vi sätter oss i Kronans café och jag frågar honom om diskriminering. Man ser småbarnen i matsalen och några andra elever som inte är på lektion. Zlatko reser sig upp hela tiden från stolen för att kunna få eleverna på lektion. Jag ser Zlatkos ögon lysa som solen, hans ögon är blåa och lång är han. Zlatko har jobbat i Kronan ungefär i ett halvår och vet en hel del hur det går i samhället.

 -Varför just jag, frågar Zlatko. Svaret är för att jag vill höra hans åsikter runt diskriminering, vad han tycker,  hur eleverna  respekterar varandra och för att han ursprungligen kommer från Balkan. En rödhårig kvinna kommer och avbryter oss, Hon frågar Zlatko om en elev och han visar vägen och berättar var den eleven har lektion. Jag kollar upp och ser på Zainab, min klasskamrat, hon kommer ner från trappan och frågar om hon får låna min mobil. Jag säger ja och ger henne den. Zlatko kommer tillbaka och sätter sig. 

Så här svarar han när jag ställer dessa frågor om diskriminering. Zlatko berättar att han har blivit utsatt för diskriminering men det var för flera år sedan när han bodde i Bosnien. Orsaken till diskrimineringen var att det fanns flera olika troende religioner som muslimer, ortodoxa och kristna människor. När han berättar det så kollar han på klockan och jag kollar ut genom fönstret och ser hur det regnar.

Zlatko, han tycker att diskriminering är något som aldrig borde finnas i ett samhälle. Han tycker att vi alla borde hjälpa varandra genom att prata med varandra, och att vi skulle kunna lära känna varandra. Ingen ska dölja något och ett bra sätt för det är att ha föreläsningar om diskriminering. Jag hör småpojkar svära åt varandra och tycker det är olämpligt framför alla dem som sitter i cafeterian. Zlatko säger att orsaken till diskriminering har flera anledningar som utseende, avundsjuka, religion och krig.

Folk hatade varandra mer efter kriget och gjorde det mer våldsamt genom att bränna oskyldigas hus. När Zlatko berättar det så tänker jag på mina morföräldrar för det hände så för dem att folk tog deras värdesaker och ägodelar. Zlatko säger också att det finns mycket diskriminering i samhället hela tiden. Man ser och läser i tidningar, datorer om utsatta människor speciellt svaga, snälla människor och att miljön borde bli bättre.

Zlatko kollar på klockan och säger att han måste gå nu, Jag säger tack för att jag fick intervjua honom och för att han tog sin tid. Jag  går därifrån med ett leende och går in i klassrummet.  Jag tycker att Zlatko sa intressanta saker och det fick mig att tänka om hur vi kunde få samhället att funka på ett bättre sätt för vi vill ju inte ha mer diskriminering i världen!


Fatlume Maliqi, 9 Safiren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar