lördag 12 maj 2012

Trakasseri – skoj som kan gå för långt

Milko är en 15 årig kille som bor i Trollhättan med sin familj. Han är en lång mörkhårig och snäll kille. Jag träffar Milko på Café Kronan, vi slår oss ner på den gröna soffan medan människorna omkring oss går fram och tillbaka. Vi börjar diskutera om trakasserier. Milko berättar om hur han upplevde sitt liv när han var yngre. Milko är en rom som kommer från Serbien, och han har bott i Sverige nu i tre år. Han berättar att han aldrig har blivit trakasserad på ett allvarligt sätt, men han har känt sig utanför många gånger. Han blev trakasserad när han var elva år. Milko berättar att det brukade vara på skoj, som brukade gå för långt.


Du har bott i Sverige i tre år nu, men har trakasserierna påverkat dig någon gång, frågar jag? Milko säger att han inte har tänkt på trakasserierna någon gång, men när han har känt sig utanför då har han tänkt på trakasserierna. Kontaktade du någon när du blev trakasserad på det viset undrar jag vidare?
Det var inte någon allvarlig grej, därför kontaktade jag inte någon, annars skulle jag kontakta någon lärare, svarar Milko. Vilken typ av straff tycker du trakasserarna borde få undrar jag? Milko tycker att om det skulle gå för långt då borde trakasserarna bli avstängda från skolan.


Vi reser oss upp från den gröna soffan i Cafét. Jag tackar Milko för han har svarat på mina frågor och berättat för mig om trakasserier. Jag tycker att mobbning är en väldigt dålig grej. De som drabbas av mobbning har det väldigt svårt. Milko har drabbats av mobbning och jag märker att han har haft det svårt. Vilken tur att han är en stark person. Det visar ett hopp i framtiden.

Shams Kanani 9:2R

Bild lånad av http://www.magiclink.net/~odw/index.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar