måndag 14 maj 2012

De kallade mig bacillmannen...


Jag och Issa sitter inne i klassrummet på Kronan i Trollhättan. Alla andra sitter och jobbar med sina reportage, medan en annan grupp har nationella prov i en annan klass. Det är sista lektionen för dagen. Issa är lite lat och skrattar väldigt mycket från början. Han är en aning oseriös men sen blir han seriösare och tar det på allvar efter jag säger till honom.
Jag och Issa diskuterar om mobbning för han har blivit utsatt för det, när han var yngre. När han var liten blev han mobbad för han var mörkhyad. Hans föräldrar kommer ursprungligen från Afrika. Issa skrattar och kollar ut genom fönstret, han kanske blir ledsen tänker jag fundersamt.
- Dom kallade mig bacillmannen, säger Issa och tar av sig kepsen och börjar klia sig i håret. Issa kände sig rädd och arg när han såg mobbaren när han var liten. Han gör en grimas så att vi båda ska skratta och det gör vi lite besvärat.
- Jag blev kallad neger och det gillade inte jag säger Issa.
Jag frågar Issa många frågor. Han kollar ut genom fönstret och blicken fastnar. Jag får putta till honom så han är med igen. Mobbningen påverkade honom när han var yngre så att han tänkte på det och mådde dåligt. Ingen visste att han var mobbad, bara jag visste om det. Issa skämdes för mycket för att säga till någon annan. Jag var hans bästa vän och hjälpte honom att sluta tänka på det och att stå upp för sig själv. När jag nämner det skrattar Issa, för idag tycker han att det var löjligt. 
- Det var jobbiga tider, säger Issa.

Issa har börjat hjälpa ungdomar att inte mobba andra barn och nu har Issa det väldigt bra.
- Det är väldigt skönt nu säger Issa. Jag tackar Issa för intervjun och går hemåt.
Av: Ali Hasan, 9:2 Rubinen

1 kommentar:

  1. Vi tycker att texten är väldigt kreativ och har många små detaljer. Det är bra att han sa vad Issa gjorde, när han hörde det om mobbningen.

    Texten är också väldigt intressant.

    Texten är kraetiv på grund av alla små detaljer som Ali has skrivit, som att han tar av sig kepsen och kollar ut genom fönstret. Texten var skriven ganska bra och det är därför den är intressant.

    Personen borde tänka på att texten borde vara lite längre så att man gör det en riktig historia om mobbningen.

    SvaraRadera