lördag 12 maj 2012

Reportage om kriminalitet

Carlos är 15år och går på Kronan. Han är en vanlig tonårlig från Kronogården. Vi sitter i sal 2059 på Kronan. Framme vid tavlan står läraren Helena. En dam i sina bästa år. Vi, Carlos och jag diskuterar droger och kriminalitet. Carlos tror att mobbning kan bero på vissa personer tycker det är roligt och coolt att mobba för att passa in i umgänget.

Det blir lite stökigt i klassrummet men jag fortsätter lyssna på Carlos. Vi kommer fram till hur man oftast brukar hamna i en kriminell situation. Klassen lugnar sig det blir lättare att lyssna på Carlos. Han berättar det kan bero på uppfostran hemma och umgänget grupptryck också. Plötsligt skriker någon jag och Carlos blir sura men vi ignorerar det och fortsätter att diskuterar. Det blir tomt i klassen några elever går ut. Vi sitter i tystnaden jag frågar Carlos hur brukar man sluta upp när man använder narkotika? Carlos svarar att man oftast fastnar i skiten och blir beroende. Han menar att har man stora skulder hos folk som man inte kan betala av. Jag och Carlos tycker det oftast brukar vara så.

Solen skiner in i klassrummet det blir varmt och fint väder. Eleverna kommer tillbaka till klassen men jag och Carlos är seriösa med det vi arbetar med och fortsätter med det vi gör. Jag frågade Carlos varför man i en sån situation att man missbrukar? Carlos svarar att man går med fel personer och gör det för att passa in med vännerna eller sådana man kallar vänner, och att man har hamnat i grov depression.


Jag och Carlos blir trötta nu. Jag frågar om han ville ta en kopp kaffe i cafeét. Menad vi sitter i caféet frågar jag Carlos vad föräldrar eller skolan brukar göra när man hamnar i en kriminell/narkotika situation? Carlos sitter och tänker länge, till slut säger han sitt svar. Han berättar att föräldrarna och skolan vill ens egets bästa, och vill hjälpa personen. De säger till att det inte är bra att hålla på med sånt. De ger inte upp utan kämpar med näbbar och klor för att det ska gå bra.

Kaffet är urdrucket och jag reser mig upp. Intervjun är över och jag är nöjd med svaren jag som har fått. De gäller att lyssna på föräldrarna, välja goda vänner och lita på dom. Men man får inte glömma att lita på sig själv och gå sin egen väg.

Av Roy Mallous 08-05/2012


Bild lånad av http://fredskoalitionen.blogspot.se/2008_10_01_archive.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar