måndag 14 maj 2012

I kriminalitetens flammor

För 2 år sedan trodde alla att det var kört för honom när han blev dömd till 5 år. Men fängelset verkade inte kunna ta viljan att lyckas ifrån honom. Idag är han villkorligt frigiven och husarresterad, men det hindrar inte honom att ha ett lyckligt liv med sin familj.

Jag står framför Fabio Rodriguezs litet och mysigt hus i Södermanland i en liten stad Flen. En cykel och barn- leksaker står utanför huset. Det verkar som en riktigt lycklig och trygg familj. Fabio öppnar dörren innan jag hinner knacka på.

-Jag har suttit bredvid fönstret hela dagen och väntat på dig. Välkommen in, säger han och ler. Vi går in och sätter oss i vardags rummet. På väggarna ser man tavlor och bilder och hunden springer runt mig och viftar glatt med svansen.

-Oj, haha, Jackie verkar gilla dig. Jag går och hämtar kaffe så länge, säger han och klappar hunden. Medan han är i köket sätter jag mig i soffan och tar av mig jackan.

-Jag är verkligen glad att någon verkligen vill höra min del av historian. Jag har verkligen lust att berätta för någon som aldrig har hört den. Varsågod, säger han och ställer kaffet på bordet. Jag tackar honom och frågar honom direkt i början varför han hamnade i fängelse och vad som fick honom att kämpa för det som finns kvar i hans liv.

- Jag var inblandad i ett inbrott, jag var medhjälpare. Jag hade inte en aning att det skulle bli så stort. Natten innan det hände fick jag ett sms av en nära vän, det stog att jag skulle vara "på platsen" med bilen kl. 02:00

-Förlåt mig att jag avbryter dig men, platsen, vad menar du med detta? säger jag förvirrat.

- Jag skulle vänta på dem utanför en smyckesaffär de hade gjort inbrott i. Det var dumt av mig att inte anmäla till polisen men ändå åkte jag dit för att se vad som hade hänt. De klev in i bilen direkt och skrek "KÖR, KÖR då, vill du att vi hamnar i fängelset, KÖR för guds skull!". Jag körde och var helt panikslagen, jag svettades och mina händer darrade. Snart efter några km gjorde polisen en blockad på vägen så vi hade ingen utväg, säger han och dricker sitt kaffe.

-Jag satt i fängelset i 2 år men blev åtalad till 5, nu har jag husarrest i 1 år till men allt detta i onödan. Jag behövde verkligen inte det här men jag är tacksam, för att jag skulle kanske aldrig befinna mig här och nu om jag inte hade startat bilen denna natt, säger Fabio och kollar genom fönstret.

Efteråt berättar han om sin barndom och sitt liv i El Salvador och hur allting påverkade honom.

- Min mamma lämnade oss när jag var liten, .jag kommer inte ens ihåg henne, det enda jag har är den tavlan som är hänger på väggen. Det var hon som hade ritat den. Pappan tog hand om mig och min syster efter några år gifte han sig med en annan kvinna. Min syster var äldre än mig och försökte alltid lära mig hur jag skulle hantera livet som stog och väntade på mig. Hon brukade säga "Tänk igenom saken Fabio, fundera över de alternativ du har och välj den rätta". Men jag var inget problembarn, jag var en pojke som alla föräldrar önskade sig. Jag hade bra betyg i skolan och brukade inte hänga ute på gatorna som alla andra barn, röka eller gå med i något gäng som t.ex. Mara Salvatrucha, ett gäng som var trend och alla längtade att bara få umgås med de killarna från det gänget.

Några år senare när jag blev 14 min pappa dog av cancer, det var säkert huvud anledningen att jag och min syster flyttade till Sverige. Vi flyttade när jag var 15 och hon var 21 år gammal.

- Men har ditt liv förändrats då efter att ni flyttade ? frågar jag och dricker kaffet. Ja, självklart, jag hade ingen jag kunde tro på och ingen jag kände. Det var bara jag och min syster ensamma i den nya världen. Men det började gå bättre med tiden, jag skaffade kompisar i skolan och min syster hittade sin drömkille och gifte sig med honom. De bor i Stockholm nu. Hon brukar alltid komma och hälsa på, säger Fabio och går upp för att vissa mig en bild på henne.

-Det här är hon, och det här är hennes man och hennes två döttrar och hennes son, säger han och pekar med fingret på bilden.

- Men du har också en familj va ? frågar jag och ler.

-Ja, jag ska bara hämta flera bilder, säger han och går mot sovrummet för att hämta ett album. Han kommer och sätter sig bredvid mig och visar mig bilder på sin fru och sina barn.

-Det här var på mitt bröllop och det här var när min son föddes. Min fru heter Essperanza. Hon är från Honduras, och min son heter Leon, han var anledningen att börja om på nytt och kämpa för min rättvisa, säger Fabio och bläddrar i albumet.

Lyckan i Fabios ögon och önskan och viljan i hans leende inspirerade mig. Jag inser att livet har flera kapitel och några saker händer med meningen för att andra saker skall ske. Han står på fötterna och är stabil efter alla dessa år av lidande och katastrofer i hans liv. Att förlora sin far och inte känna till sin egen mamma är inte lätt för någon av oss men Fabio fortsätter utan att vända sig om. Att flytta till ett annat land var säkert en ny start, början på något nytt men ingen av oss skulle välja förlora allting man har och börja på nytt. Men ändå ger inte Fabio upp. Att hamna i fängelset utan att vara skyldig, att vara husarresterad och alla andra saker som hände i Fabios liv lyckades inte förstöra honom.

Han har säkert det livet han ville ha men jag är inte säker om han verkligen planerade med fotbojan och minskad frihet, men han klarar det. Som Fabio själv sa "Después de la lluvia viene el sol", Efter regnet kommer solsken en mening med stort betydelse.

MILKO USIC, 9:2 Rubinen 





Bild lånad av http://wallpapic.se/stora-detaljer/eldslagor/wallpaper-4641

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar