lördag 12 maj 2012

Kronogården - en stadsdel från hela världen

Jag väntar i Kronans entré på Khadija, en tjej som ska hjälpa mig med mitt reportage om kriminalitet i förorter. Kronan ligger i Trollhättan. Det enda jag vet om henne är att hon har sjal på sig. Men de är flera som har det här. Där kommer en tjej som tankfullt tittar sig omkring. Hon kommer emot mig. Jag frågar försiktigt om det är hon som är Khadija, Hon nicka och vi hälsar vänligt på varandra och slår oss ner på de röda sofforna i Kronans cafeteria.

Jag rotar bland mina papper tills jag hittar mina frågor. Jag ställer första frågan: Hur är det att bo på ett område som har så många dåliga rykten?
-Det är ganska bra här i Kronogården och inte alls lika dåligt som de flesta tror, svara hon. Jag själv kan inte döma området eftersom att jag inte är från stan. Jag måste lita på hennes omdöme. Khadija säger att det som är bra med Kronogården är att man träffar många nya människor från olika länder i världen. Alla är trevliga, menar hon. Hon tycker att det är skönt att man inte behöver vara rädd på natten för att gå ut eftersom att det är ganska öppet och att det inte finns så mycket skog. 

Det Khadija tycker är dåligt med Kronogården är att det ändå finns lite kriminalitet här. Hon tycker att det är orättvist att kommunen bosätter alla invandrare här. Det blir ofta bråk mellan folk från olika länder och kullturer då. Hon tycker även att det är ganska smutsigt och hon anser att kommunen inte sköter sitt jobb.

En gång såg Khadija en man bränna sin egen bil. Hon tror att han gjorde det för att få pengar från försäkringen. Hon kände sig chockad och rädd. Khadija har även själv hamnat i problem. En dag när hon var ute och solade på sin gård kom ett barn fram till henne. Han var helt naken och satte sig ner och började kissa på gräsmattan. Khadija kände sig äcklad och gick till barnets mamma för att klaga. Mamman blev istället rasande på Khadija, hon började svära, skrika och hota henne.  Khadija tycker att det skulle bli mycket bättre i Kronogården om de hade fler poliser som vaktade. Trots allt detta vill Khadija ändå bo kvar här ett tag till. Men i framtiden har hon tänkt flytta.

Det sista jag frågar Khadija innan jag går är hur bra hon tycker Kronogården är på en skala 1-10. Hon tänker efter en stund och svarar till slut 6. Hon säger att hon valde 6 eftersom att det ändå är mycket bråk. Hon tycker att det bor för lite svenskar här och för mycket utlänningar. Hon vill att det ska vara blandat.

Jag reser mig sakta upp och tackar Khadija för intervjun. Jag går ut genom Kronans entré och känner den kalla vinden blåsa mig i ansiktet. Jag har fått nya tankar om brott och straff och jag hoppas att det Khadija säger stämmer.

 Anita Bhuiya 9:2 Rubinen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar