Efter jul hade vi lagt både Skräck och Brott
och straff bakom oss. Nu blev det istället Diskriminering för min
egen mentorsklass och Brott och straff för min andra nia. Med hjälp av
filmer, texter, samtal och diskussioner la vi grunden för vårt
reportageskrivande. Jag tycker om att arbeta med genre och ser verkligen nyttan
med genrepedagogiken. Jag
citerar Francies Christie och Joan Rothery, ”Literacy in the Curriculium”:
Att lära
sig att hantera de olika genrerna i skolans ämnen, anpassa och modifiera dem på
olika sätt, är viktigt inte bara för att det är nödvändigt när man studerar
själva ämnet, utan också för att man måste kunna strukturera de olika
aspekterna i respektive ämne.
Genom att arbeta med
genrer har jag som pedagog möjlighet att hjälpa eleverna att hitta strukturerna
för olika former av skrivande. Att stötta andraspråkseleverna i deras
skrivutveckling är en viktig del i mitt uppdrag. De lär sig att förstå syftet
med skrivandet och efter ett tag inser de att skrivandet faktiskt är en process
som kräver att man skriver om och bearbetar sina texter. De lär sig också att
använda sig av andras texter som modeller för hur man både skriver och
uttrycker sig. Lysande med andra ord!
Så nu sitter jag här
och grunnar på hur jag ska lyckas med att få alla reportage publicerade. De är responsade
och bearbetade. Det återstår alltså bara själva publiceringen. Jag måste medge
att jag är en aning nervös, för tänk om ingen läser och tar del av allas
tankar. Hur går det då med min trovärdighet och mina diskussioner om demokrati
och skyldighet att påverka?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar